2011-09-20

Förlust även i hockeyderbyt!


(C) Aftonbladet


Då var det dags för andra derbyt i veckans två dagars derbyn. Som ni säkert vet så  vart det ju en förlust mot Djurgården i fotboll igår. Så jag tänkte jag skulle skriva lite hur det gick i hockeyderbyt idag.

Första perioden började bra för AIK:s del, AIK fick powerplay redan efter 32 sekunder efter att Djurgårdens Kyle Klubertanz fick två minuter för Hooking. AIK hade en del bra skottchanser redan i början av matchen, bland annat av Rosén, Blomdahl, Gynge och Tärnström. Och AIK skulle även få sitt andra powerplay redan efter drygt 4 minuters spel av första perioden efter att Djurgårdens David Printz fick 2 minuter för hög klubba. Och som sagt även efter detta powerplay hade AIK en hel del skottchanser mot Djurgårdens Wesslau. Och när klockan stod på 7.27 dundrade Robert Rosén in 0-1 till AIK (ass. Richard Gynge, Fredrik Svensson) Och efter det målet tog Djurgården timeout. Och mycket mer skottchanser från AIK:s del skulle det bli i första perioden, men även Djurgården hade sina skottchanser, men dom var det inga problem för Fasth att plocka. Efter första perioden var ställningen 0-1 och skottmässigt vann AIK den perioden med skottskillnaden 8 (DIF) 15 (AIK) Och AIK hade tre powerplay under första perioden.

Utvisningsmässigt mellan lagen: DIF: 6 min (3x2min) AIK: 4 min (2x2min)


Andra perioden började med att AIK:s Daniel Rudslätt fick en 2 minuters utvisning för Hooking (Hakning) bara efter 16 sekunder. 1.25 i andra perioden kvitterade Mathias Tjärnqvist (ass. Marcus Nilson, Kyle Klubertanz) för Djurgården 1-1. Och bara lite mer än 1 minut senare tar Djurgården ledningen 2-1 efter mål av Jimmie Ölvestad (ass. Kristofer Ottosson) 3.30 in i andra perioden blir det oroligheter då Fasth nyper till en Djurgårdsspelare, Både Kempe och Fasth får varsin tvåa. Och på en klocktid 4.04 i andra perioden utökar Djurgården sin ledning till 3-1 efter mål av Fredrik Claesson (ass. Josef Boumedienne) Och efter det målet tog AIK timeout. 6 minuter spelade får Djurgården ännu ett powerplay efter att Oscar Steen fått 2 minuter för fasthållning.  Efter Mario Kempe 2 minutersutvisning för Elbow (Armbågstackling) så trycker Dick Tärnström in 3-2 (ass. Linus Videll, Robert Rosén) för AIK i powerplay. AIK skulle få ett till powerplay försök strax innan slutet av andra då Djurgårdens Kristofer Ottosson åker på en 2 minuters utvisning för hakning. 3 minuter kvar av andra perioden åker Djurgården på en utvisning till då Jimmie Ölvestad får en två minutare för P-Out (Puck över sarg) Men något powerplay mål för AIK blev det tyvärr inte. Matchresultatet efter två spelade perioder är alltså 3-2 till Djurgården, och skottmässigt blev det 16 (DIF) 11 (AIK) totalt 24-26 till AIK.

Utvisningsmässigt mellan lagen: DIF: 10 min (4x2min) AIK: 6 min (3x2min)

Tredje perioden började med att Djurgården provade på ett skott bara efter 18 sekunders spel. Det var mycket skott från Djurgårdens sida i början av perioden men de flesta skotten gick utanför. 5.26 in i tredje får AIK sitt första powerplay i perioden efter att Djurgårdens Jommie Ölvestad fått 2 minuter för Slashing. Men även Djurgården skulle få powerplay i perioden efter att AIK:s Patrik Nemeth fått 2 minuter för Fasthållning. 13.17 i tredje får AIK chans till ännu ett powerplay efter att Djurgårdens Jimmie Ölvestad får 2 minuter för Fasthållning. Joakim Nordström, testar skott (15.44) men skottet i stolpen. Med en klocktid på 18.04 lämnar Fasth isen och spel 6 mot 5. 18.40 utökar Djurgården sin ledning i tom målbur efter skott av Kristofer Ottosson (ass. Jonas Almtorp) ställningen nu 4-2. Och så blir även slutresultatet. Skottmässigt efter tredje blev 5 (DIF) 8 (AIK) totalt efter tre perioder vinner AIK skotten med 34-29.

Utvisningsmässigt mellan lagen: DIF: 4 min (2x2min) AIK: 2 min (1x2min)

Får väl gratulera Djurgården då efter 2-0 i matcher efter dessa två dagars derbydagar. Men bara att ladda batterierna nu inför nästa match som är Modo (borta) den 22/9.

I och med denna förlust åkte vi ner till en fjärde plats i tabellen och djurgården ligger på tredjeplats och linköping på en andra plats och Frölunda etta. 

Fasth in action


Ölvestads dusch mot Fasth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar